100 dębów na 100-lecie odzyskania niepodległości
Z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, na terenie podwórka naszej szkoły został posadzony dąb.
Tydzień dla Niepodległej
W dniach 5 - 9 listopada klasy I-III realizowały projekt e-twinning "Tydzień dla Niepodległej". Projekt został podzielony na pięć aktywności, zwanych „tropami”.
TROP 1 Kierunek niepodległość. Uczniowie rozwiązali krzyżówkę, wykonali test matematyczny, za pomocą aplikacji Qr wyjaśnili hasło niepodległość oraz wykonali kotyliony.
TROP 2 Spotkanie z historią. Dzieci zapoznały się z historią Polski - manipulowały mapą Polski z czasów rozbiorów wysłuchując opowiadania nauczyciela, ułożyły po kolei 123 karteczki z liczbami w celu obrazowego przedstawienia, jak długo Polska była pod zaborami, poznały sylwetę Józefa Piłsudskiego oraz odbyły wirtualny spacer po wystawie Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku. Ponadto uczniowie klasy II i III udali się na miejsce pamięci narodowej - pod pomnik Bohaterów Powstania Warszawskiego i zapalili znicz.
Recytacja
Czwartek upłynął w naszej szkole pod hasłem RECYTACJA. Odbyły się bowiem dwa finały szkolnego konkursu recytatorskiego. W klasach 1 - 3 najlepsza okazała się Hania, w klasach 4 - 7 zwyciężyła Nastka. Dziewczyny będą reprezentować szkołę podczas XXXVI Konkursu Recytatorskiego "Spotkania z Poezją" - 2018 w Pałacu Młodzieży.
Wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy i gratulujemy!!!
Wielcy Polacy w I - III
W piątek 13 kwietnia odbyło się spotkanie integracyjne klas I-III w ramach szkolnego priorytetu „Wielcy Polacy – twórcy historii”. Uczniowie poznali kolejne wybitne polskie osobistości, które zapisały się na kartach historii. Klasa I zabrała nas do Ameryki Południowej na wycieczkę koleją transandyjską, którą zaprojektował i wybudował Ernest Malinowski. Klasa II zaprosiła nas do salonu piękności Heleny Rubinstein – twórczyni przemysłu kosmetycznego, gdzie mogliśmy się zrelaksować.
Natomiast klasa III zamieniła się w kryptologów i pomagała nam rozszyfrować zakodowane zagadki, dzięki którym poznaliśmy Mariana Adama Rejewskiego – kryptologa, który złamał szyfr Enigmy.
Joanna Widzińska
"Panowanie Kazimierza III Wielkiego"
26 marca w naszej szkole odbył się pierwszy etap szkolnego konkursu historycznego „Panowanie Kazimierza III Wielkiego”. Do konkursu przystąpiło 21 uczniów, którzy musieli się zmierzyć z czternastoma zadaniami tematycznie związanymi z polityką wewnętrzną i zagraniczną ostatniego Piasta. Wyniki pierwszego etapu zostaną ogłoszone w piątek 6 kwietnia 2018r. Za wszystkich uczestników trzymamy kciuki!!!
Anna Kropidłowska
Dzień Języka Ojczystego
Klasy I-III dołączyły do projektu e- Twinning i 21 lutego obchodziły „Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego”. Uczniowie z klasy I odszyfrowali i zapisali prawidłowo smsy o Strąku i Żyle. Poznali również znaczenie wybranych powiedzeń – w ich zrozumieniu pomogły historyjki z książki Grzegorza Kasdepke „Co to znaczy..”, stworzyli „Kostki Powiedzeń”, które posłużyły do zabawy w odgadywanie i wyjaśnianie „dziwnie” brzmiących wyrażeń. Dzieci z klasy drugiej odczytały sms-y bez znaków diakrytycznych, a następnie „poprawnie” przepisały ich treść. Pracując w grupach wyjaśniały znaczenie homofonów. Uczniowie klasy trzeciej z dużym entuzjazmem zabrali się za wyjaśnianie i ilustrowanie przysłów. Łamańce językowe i wierszyki z „ę i ą” nie sprawiły im większej trudności. Wyszukiwanie dawnych imion było jak lekcja historii! Zabawa była świetna! Satysfakcja ze zdobytej wiedzy ogromna!
Spotkanie z pisarką
We wtorek 27 lutego w naszej szkole miało miejsce wyjątkowe wydarzenie kulturalne. Odwiedziła na pisarka, pani Monika Kowaleczko - Szumowska, która pisze książki dla dzieci i młodzieży. Pani Monika spotkała się z dziećmi z klas I - III i starszymi uczniami z klas IV - VI.
Młodszym dzieciom, autorka opowiadała o pracy pisarza, o tym w jaki sposób powstaje książka, od pomysłu, do gotowego produktu, który możemy znaleźć na półce w księgarni ;). Autorka przybliżyła małym czytelnikom postacie z książek Gupikowo i Wybryki z Ameryki.
Spotkanie ze starszymi uczniami okazało się wyjątkową lekcją historii. Książka Fajna Ferajna, to wzruszająca opowieść o "małych" bohaterach Powstania Warszawskiego. Autorka opowiadała o zbieraniu materiału do książki, o nawiązywaniu kontaktu z bohaterami opowieści, którzy w sposób niepozbawiony humoru, opowiadali o trudnym rozdziale ze swojego życia. Podczas spotkania uczniowie mieli także możliwość obejrzenia filmu "Fajna Ferajna", którego pani Monika była producentką.
Wiejska chata
Czy wiejska chata może być nudna? Oczywiście, że nie ponieważ nie ma nic ciekawszego niż nauka historii z elementami rekonstrukcji życia codziennego w dawnych wiekach. Właśnie tak, klasa VI poznawała „tajemnice” tematu „Przemiany na polskiej wsi w XIX wieku”. Elementy teorii zostały wzbogacone o praktykę. O ileż łatwiej zapamiętać co to zydel, kiedy można na nim usiąść. Jakie rzeczy znajdowały się w drewnianej skrzyni? Nic prostszego- otwieramy i sprawdzamy. Już wszyscy wiedzą do czego służył sierp przechowywany w izbie i jak nazywała się maszyna, która go zastąpiła. A co to darcie pierza? Nic prostszego do zapamiętania, skoro można było to zrobić własnoręcznie… A może jeszcze kilka słów o chłopskim menu- gliniane naczynia stojące na piecu i stole odkrywały przed uczniami kulinarne tajemnice J Taka oto jest historia- wciąż żywa i bardzo ciekawa.
Anna Kropidłowska
W wiejskiej chacie czy na rycerskim zamku?
Fosa płynąca przy wiejskiej chacie, strzały w naczyniach glinianych, miecz na skrzyni na ubrania – oto skutki działania „historycznych chochlików”, które wprowadziły strasznych chaos na zajęciach historii dla klasy I. Na szczęście, pierwszaki doskonale wiedziały „co tu nie pasuje”. I tak fosa wróciła na swoje miejsce, czyli płynąć zaczęła wokół zamku, elementy uzbrojenia też trafiły do rycerskiej siedziby, w której to, w ramach powtórzenia wiadomości już poznanych, odbyła się uroczystość pasowania na rycerza.
W kolejnej części zajęć uczniowie zwiedzali wiejską chatę rodem z XIX- wiecznej, polskiej wsi. Dowiedzieli się jak był umeblowana chłopska izba, co to zydel oraz jak wyglądało chłopskie menu. Na koniec zajęć dziewczynki zostały zaproszone do typowo damskiego zajęcia- darcia pierza.
Anna Kropidło